31 oct. 2010

LOS SEGUIDORES DE PUERTO RICO ESTAN DE ENHORABUENA POR EL GRAN SORTEO DE ENTRADAS, DISCOS Y CARTELES AUTOGRAFIADOS


En Radio Isla 1320 am (www.radioisla1320.com) tendrán tres programas dedicaos íntegramente a Buika, los próximos 3 domingos (31 de Octubre, 7 y 14 de Noviembre): De 5 pm a 6 pm. (Hora de Puerto Rico) Tocaremos su música, incluidas canciones menos conocidas o raras, la escucharemos a raíz de una entrevista y SORTEAREMOS 2 boletos, 2 discos y 3 carteles autografiados entre quienes escriban con su nombre, email y tel. a sarava@gmail.com y a Benjamin Muñiz en Facebook. El Sorteo se repetira durante los próximos 3 domingos. Solo para los seguidores de Puerto Rico.

Visiten también la página dedicada a dicho evento: http://www.facebook.com/#!/pages/Buika-en-Concierto-en-Puerto-Rico

FOTOS DE BUIKA EN LA GIRA DE U.S.A


Buika en Center for the Performing Arts
Penn State University, PA 28/10/2010


Cartel promocional del concierto en Fairfield

Buika en Kelley Theater Fairfield University
Fairfield, CT
29/10/10

Buika cantó en Berklee Performance Center de
Boston, MA 23/10/2010


Buika cantando en Pelerman Theater de Philadelphia 26/10/2010


El Pelerman Theater de Philadelphia donde cantó Buika

Bus de la Gira

Buika en el Town Hall de New York y asitio entre otros Alicia Keys

Buika en el Royal Conservatory of Music de Toronto (Canada)

Buika y Javier Limón en The Music Hall
Portsmouth, NH 24/10/2010

Buika fotografiando a Iván "Melón" Lewis y cantando
en Gartner Auditorium de Cleveland, OH

Quiero dar las gracias personalmente a Bela Bretón, por todo el material que nos cede (fotos, información, aclaraciones) y las molestias que se toma con nosotros ya que es una gran ayuda para www.buikafans.net

27 oct. 2010

VOLL-DAMM FESTIVAL INTERNACIONAL DE JAZZ DE BARCELONA PUBLÍCA UNA CRÓNICA MUY COMPLETA DEL CONCIERTO EN NUEVA YORK

Salió a escena como si estuviera en casa, arropada por esos duendes que suelen acompañarla cuando se encuentra en estado de gracia. Buika, a quien un periódico canadiense calificó sin rubor como «la próxima gran diva de la world music», tenía el pasado viernes en el Town Hall de Nueva York una de las pruebas de fuego de su espectacular gira americana, que prosigue hasta el próximo 20 de noviembre con un último concierto en Miami.

Buika, poniendo el Town Hall (literalmente) a sus pies (foto: Andrea Boccalini).


El día empezó a lo grande: la cantante mallorquina se levantó en Nueva York con un artículo de dos páginas en The New York Times firmado por Larry Rohter (la primera de ellas en portada del suplemento Arts). «The singer Buika was carrying a Spanish passport when she arrived in the United States last week to begin her first extended tour of North America. But her music, with its roots on four continents, draws on such a wide range of influences, from jazz and flamenco to pop, soul and African polyrhythm, that it sometimes seems as if she is from everywhere at once and nowhere in particular», empezaba Rohter su denso y documentadísimo artículo, que incluía también unas contundentes declaraciones de su amigo y productor, Javier Limón, quien pronto se mudará a Boston para dirigir en Berklee un Instituto de Música Mediterránea: «She is not exclusively for Latinos. She’s trying to break barriers and become a singer in Spanish for people who don’t speak Spanish», le dijo Limón a Rohter a modo de contundente resumen-manifiesto sobre la universalidad de una cantante única.

El director artístico del festival de jazz de Barcelona, Joan Anton Cararach, acudió al concierto con dos invitados de excepción: el director artístico del Jazz Standard, Seth Abramson («al no entender el español, me he perdido muchas cosas, pero desde luego la intensidad de su actuación no es hoy por hoy comparable con nadie», dijo), y Lorraine Gordon, la mítica propietaria del Village Vanguard, cuyo poco interés por las cantantes contemporáneas y cuya conocida aversión a ir más arriba de la calle 14 de Manhattan convirtieron su presencia en el concierto en un acontecimiento muy comentado por la comunidad jazzística neoyorquina.

Buika y Javier Limón (foto: Andrea Boccalini).
Pues bien, desde la primera canción, Oro Santo, acompañada sólo por su invitado especial, Javier Limón, a la guitarra, Buika empezó a ganarse a Gordon y a la audiencia entera. «Me recuerda a Nina Simone, pero mucho más bella y elegante», dijo la propietaria del Vanguard, que a los 10 minutos de concierto ya decía que Buika debería cantar en su club, una de las catedrales indiscutibles del jazz. Tras el concierto, Gordon fue, acompañada por el director artístico del festival de jazz de Barcelona, Joan Anton Cararach, a saludar a Buika a los camerinos (pasando con sabia veteranía por delante de celebrities como los cantantes Alicia Keys y Antony Hegarty y el fotógrafo Bruce Weber), y se lo dejó muy claro: la quería en su club algún día, el mismo club en el que gigantes como John Coltrane, Bill Evans y Sonny Rollins (entre tantísimos otros) han grabado discos que forman parte de la historia del jazz. «Es adorable; ya sé que no es una artista de clubes, pero el Vanguard es otra cosa y la voy a esperar hasta que ella quiera.»

Anonadada, Gordon quiso invitar a Buika y a sus músicos al Vanguard para que vivieran la magia de su club con una actuación estelar, la del Bill Charlap Trio. Exhausta, Buika no pudo atender a la invitación de Gordon, pero sí su pianista, Iván Melón Lewis, y su bajista, Dany Noel, tratados a cuerpo de rey en el Vanguard. «Fue una noche de lujo, y esa señora es un encanto de persona, muy simpática», resume Dany Noel sus impresiones.

Lorraine Gordon, en el Vanguard flanqueada por Iván Melón Lewis y Dany Noel

¿Y cómo fue recibida Buika por otras personas que la veían por primera vez? Dos periodistas que próximamente acudirán al festival de jazz de Barcelona para cubrirlo estaban ahí en el Town Hall, y les pedimos sus impresiones.


Her voice is an orchid full of razor blades. It's beautiful and beguiling. Get too close, though, and you might bleed to death.

Josh Jackson, director y presentador de 'The Checkout' (WBGO) y productor y presentador de 'Live at The Village Vanguard' (WBGO y NPR)

Concha Buika is a great singer and performer. She has a magnetic stage presence and her voice has the deepness, the harshness and the melodramatic sweetness of the great Spanish music tradition. You can live the desperation of a lost love and the happiness of a new one in her singing, you can see the toughness of life as well as the inner cry of a woman's soul in every gesture and in every word she spread so beautifully on the air during a song. Spain should be proud of having such a wonderful performer among its best artists.


Enzo Capua, corresponsal de 'Musica Jazz' y del Umbria Jazz Festival en Estados Unidos


Dos muestras que confirman que el crecimiento de Buika ha llegado a altísimas cotas. El festival de Barcelona ha sido especialmente afortunado en su relación con la que muchos consideran ya una auténtica diva. Su debut en noviembre del 2007, en nuestra 39 edición, era también su debut en el Palau, y llenó la sala hasta la bandera, con público sentado incluso en el escenario. El año pasado, Buika regresó al Palau, una sala por la que ella siente un especial apego, para presentar El último trago, una gira que (roda el món i torna al Born) cerrará este año apoteósico en el mismo Palau el 2 de diciembre, en el 42 Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona. Con prólogo de lujo a cargo del quinteto de su pianista, Ivan Melón Lewis, que presentará su disco Travesía.

Como pudieron intuir los aficionados de nuestro festival hace ahora casi tres años, Buika es una de las grandes, y el 2011 promete muchas más sorpresas y proyectos que van a suponer una vuelta de tuerca en la madurez de una artista excepcional, además de su participación en la última película de Pedro Almodóvar, La piel que habito.

Buika está inmensa, grandiosa. Y pronto, el 2 de diciembre, va a regresar a su festival y a su sala. ¡Visca Buika!

Fuente: http://barcelonajazzfestival.blogspot.com

24 oct. 2010

CRÓNICA DEL CONCIERTO EN EL TOWN HALL DE NUEVA YORK

Nueva York — La cantante española Buika se presentó la noche del viernes en el Town Hall de nuestra ciudad con un lleno total.

Durante poco más de hora y media. la cantante mallorquina se apoderó del recinto y desde la primera canción envolvió a los asistentes con su poderosa voz.

(Photo by Bela Bretón)

El concierto en el Town Hall es parte de una gira que ha llevado a la llamada "Hija negra de Chavela Vargas", por los escenarios de 21 ciudades de norteamérica y que también incluirá el mes que viene Puerto Rico.

Al inicio acompañada solamente por una guitarra Buika interpretó tres temas, que sirvieron como preámbulo y calentamiento para que el público se preparará para lo que para algunos fue una noche mágica.

(Photo by Raul Romero)

Los temas escogidos para esta presentación, en su mayoría fueron canciones que aparecen en los discos que tiene publicados la mallorquina.

En cada una de sus interpretaciones Buika hizo gala de tener una de las voces más privilegiadas de la actualidad, la intérprete de voz aterciopelada, penetrante y desgarradora, devuelve con sus interpretaciones la dignidad a los que sufren con las canciones de desamor y desprecio, contenidas sobre todo en su más reciente disco "El último trago" (2009), el disco en que rinde homenaje a Chavela Vargas y del que interpretó solamente "Se me hizo fácil", "Luz de Luna" y "Tómate esta botella conmigo", dejando a muchos de los asistentes con ganas de otros temas de este disco, cuyos arreglos se deben al maestro cubano Chucho Valdés, que en ese mismo momento se estaba presentando en una función de ‘Jazz at Lincoln Center’.

Durante todo el concierto Buika tuvo atrapado al público, no solamente con sus interpretaciones sino con comentarios entre canción y canción, en los que compartió cosas personales e íntimas con los presentes, por lo que logró una comunión perfecta.

Además de la fuerza de cada una de sus interpretaciones, Buika, también mostró su prodigiosa voz en un mano a mano con el piano, en el que las notas jugueteaban unas con otras entre los teclados y su voz, en una prodigiosa y fantástica armonía digna solamente de los privilegiados, contradiciendo lo que ella misma dice "soy una sola nota"

Otros de los temas en los que resaltó la voz aterciopeladia y el fraseo único de Buika fueron "Mentirosa", "Se nos rompió el amor" y "Niña Lola", entre otros.

En su presentación del viernes por la noche en el Town Hall, Buika se erigió como suprema sacerdotiza de un arte en donde los que sufren de amores, recuperan la dignidad con su canto.

Fuente: http://www.impre.com/

22 oct. 2010

NUEVO VIDEOCLIP DE CONCHA BUIKA Y NELLY FURTADO "FUERTE"


Para los que no puedieron ver el videoclip en Youtube, aquí aun se peude ver el videoclip "FUERTE" (no sabemos lo que dudara): http://link.brightcove.com/services/pla ... 0795652001

REPORTAJE A CONCHA BUIKA EN "THE NEW YORK TIMES" (en inglés)

THE singer Buika was carrying a Spanish passport when she arrived in the United States last week to begin her first extended tour of North America. But her music, with its roots on four continents, draws on such a wide range of influences, from jazz and flamenco to pop, soul and African polyrhythm, that it sometimes seems as if she is from everywhere at once and nowhere in particular.


"I am the consequence of a particular type of demographic movement, one that has always involved paying a high price,” Buika said when that idea was suggested to her. “But I don’t know much about styles or genres. I only know notes and chords. I have no preferences, really. I think that at one moment you’re apt for one thing, and at the next moment you’re apt for something else.”

The singer, whose full name is Concha Buika, but who is known professionally by just her surname, performs Friday night at Town Hall in Manhattan. As she acknowledges, hers has been a long uphill struggle. A decade ago she was stuck working in Las Vegas casinos as a Tina Turner imitator. But the times seem to have caught up with her catholic taste. Her latest CD, “El Último Trago” (“The Last Drink”), released by Warner Music Latina, has been nominated for a pair of Latin Grammy awards, she will soon appear in a Pedro Almodóvar film, and she has collaborated recently on recordings with kindred spirits like the Canadian-Portuguese vocalist Nelly Furtado and the Anglo-Nigerian-Brazilian pop singer Seal.

Buika, 38, comes by that eclecticism naturally. She was born on the Spanish Mediterranean resort island of Majorca, where her father, an intellectual and political figure originally from Equatorial Guinea, and mother, a member of a minority tribe there, had settled after fleeing their homeland, which many human rights groups consider to have the worst dictatorship in Africa, and she grew up hearing her mother nostalgically singing Guinean folk songs.

Outside the house, though, Buika (pronounced BWEE-kah) spent time with the local Gypsies and absorbed their passion for flamenco and the tradition of “cante jondo,” or “deep singing.” “I identified with their solitude,” she explained, speaking Spanish in an accent close to Castillian, “because we were the only black family on the island, and I was the only black kid, which was very difficult for me.”

But American music also fascinated her, both jazz and pop. When asked about female singers who influenced her style, notable for its dark and raspy intonation and bent notes, she mentioned not just the flamenco singers Lola Flores and Remedios Amaya but also Bonnie Raitt, Billie Holiday and Nina Simone, whom she probably most resembles. Her favorite male singers include both Michael Jackson and Julio Iglesias, and she said her preferred instrumentalists are John Coltrane and Bill Evans.

“What Buika does is to drink from many sources,” said the Spanish record producer and songwriter Javier Limón, who has worked with Buika on three CDs that achieved commercial and critical success in Europe and Latin America. “But even though she sang jazz and has African roots, she’s clearly Spanish in the way she feels music and life. She’s not really a flamenco singer, because that would require years and years of study. But she has an Andalusian way of phrasing to go with her African sense of rhythm.”

Among Buika’s most fervent admirers back home is Mr. Almodóvar, the acclaimed director of films like “Women on the Verge of a Nervous Breakdown” and “All About My Mother.” He not only created a pair of interludes in his next film, “La Piel Que Habito” (“The Skin I’m In”), for her to sing, but also attends her concerts when he can and has written enthusiastically about those performances on his blog.

“Buika belongs to a lineage of artists that is found very rarely,” he wrote after a recent show, before putting her in the same category as Edith Piaf and Judy Garland. “Her voice has an unusual color and a very wide tessitura, gifted for the most intimate caress and for the deafening shriek. Buika only knows how to sing ‘with her heart ripped apart.’ So young, she makes me tremble because she gives the impression that each performance is the definitive one, the last one.”

The idea for “El Último Trago” also came from Mr. Almodóvar, she said. She had performed a version of “Se Me Hizo Facil” (“It Was Easy for Me”) a song associated with the Mexican ranchera singer Chavela Vargas, for a scene in his film, and he liked it so much that he urged Buika to record an entire CD of songs from the Vargas repertory.

In Latin America, Ms. Vargas, 91, is a legendary, or perhaps notorious, figure, famous for her gender-bending antics onstage and off. In her heyday in the 1950s and ’60s she dressed as a man, sometimes packing a pistol or a bullwhip to heighten that macho image and addressed her lyrics to women; in an interview nearly a decade ago she acknowledged that she was a lesbian and implied that the painter Frida Kahlo had been one of her many lovers.

Buika responded enthusiastically to Mr. Almodóvar’s request, even though her initial contact with Ms. Vargas had been bruising to her ego. On tour in Mexico a few years ago, Buika met Ms. Vargas, who, as Buika recalls it, said, “Sing something for me, child” and then bluntly commanded “ ‘Stop, stop, you’re not prepared.’ And so I was crying.”

But because Buika considers Mr. Almodóvar “an astute career adviser” with “the exquisite taste of a great painter,” she persevered and ended up recording “El Último Trago” in Havana last year with a small jazz ensemble that included the Cuban jazz pianist Chucho Valdés (and Mr. Limón in the control booth and on occasional guitar). Ms. Vargas said she heartily approved of the result, and refers to Buika as “my black daughter”; in turn Buika now calls Ms. Vargas “my white mother.”

“Buika has really developed as a singer in a truly startling way,” Ms. Vargas said in a telephone interview from her home outside Mexico City. “She’s added the influence of flamenco and other genres to my songs, but the raspy roughness in her voice when she sings reminds me of myself. She’s still young, and has a lot to learn, but I think she has a very promising future, both in music and film.”

On her first extended tour of the United States, Buika seems to be aiming for a crossover audience. “It would be easy for her to play just for the family there,” Mr. Limón said, referring to the Spanish-speaking population. “But she is not exclusively for Latinos. She’s trying to break barriers and become a singer in Spanish for people who don’t speak Spanish.”

With so many opportunities emerging, Buika said she planned to move to Miami early next year, both to improve her English and to finish a CD of electronica that she has begun at the studio in her home in a farm village outside Madrid. She said she also hoped to study audio engineering. She began her career as a drummer and bassist, turning only to singing only because “in Spain nobody wanted a female drummer, and I got tired of hearing no, no, no,” and would like to explore further the rhythmic possibilities the recording studio offers.

But the future in cinema that Ms. Vargas foresees for her seems to hold little interest, at least for now. Asked about the possibility of a parallel film career, Buika laughed uproariously at the notion.

“It has cost me a great deal to become myself,” she said. “I don’t want to be another person.”

Fuente: New York Times

19 oct. 2010

Todo lo que hay que saber de Concha Buika sobre este 2010 y su futuro

2010 está siendo para Buika un año de buena cosecha. Un año en el que –entre otras cosas - ofrecerá 21 conciertos en Estados Unidos y Canadá, todos en recintos de primera categoría.


Podemos hablar de 2010 como el "año de Buika", y este es el por qué:

* Nominada a los Latin Grammy como Mejor Grabación del Año: "Se Me Hizo Fácil" y Mejor Álbum Tropical Tradicional por "El Último Trago".

* Nominada a los Premios Lunas del Auditorio Nacional (México) en la categoría Música Iberoamericana.

* Nominada a los Premios Mobo (Reino Unido) en la categoría African Act (primera española nominada a ese premio y en esa categoría).

* 21 conciertos en Norte América en 5 semanas. Es la primera artista española que realiza esa cantidad de teatros en USA en un período de tiempo tan corto.

* NPR la ha incluido dentro de las 50 mejores voces femeninas de la época.

* Ha grabado un dueto con el cantante Seal "You get me".

* Buika participa cantando 2 temas en la nueva película de Pedro Almodóvar "La piel que habito" que se estrenará el próximo año.

* Prepara su nuevo trabajo discográfico (a la venta en marzo 2011).

* Cierra el año el 1 de diciembre en el Palau de la Música de Barcelona cerrando el festival de jazz.

* Finalizará 2010 con 95 conciertos en escenarios de todo el mundo.

* Ha grabado "Oro Santo" para el nuevo disco de Javier Limón.

* Escribió el guión de un cortometraje, "De la soledad al infierno", filmado por su hermano Robacho Buika.

* Terminó de escribir su segundo libro, "A los que amaron a mujeres difíciles y acabaron por soltarse".

* trabaja en un proyecto de electrónica, apuntó sin proporcionar detalles.

* El 22 de octubre se estrena el video clip "Fuerte" de Nelly Furtado donde Buika luce un vestido amarillo de SoyYo, by Polita Buika

18 oct. 2010

Video del concierto en Koerner Hall, Toronto (Canada)

CONCHA BUIKA DE GIRA POR ESTADOS UNIDOS

La cantante Concha Buika se encuentra de gira por Estados Unidos y Canada, con los músicos Iván "Melón" Lewis al piano, Dany Noel al bajo y Fernando Favier a la percusión. En sus dos primeros conciertos en Chicago y Toronto se agotaron las entradas. Las proximas fechas son:




• 20 Oct 2010
Gartner Auditorium
Cleveland Museum of Art
Cleveland, OH
U.S.A.
Tickets: 216-421-7340 www.clevelandart.org

• 22 Oct 2010
Town Hall
New York, NY
U.S.A.
Tickets: Sale opens on August 2.
212-545-7536 www.worldmusicinstitute.org

• 23 Oct 2010
Berklee Performance Center
Boston, MA
U.S.A.
Tickets: (617) 876-4275 www.worldmusic.org

• 24 Oct 2010
The Music Hall
Portsmouth, NH
U.S.A.
Tickets: (603) 436-2400 www.themusichall.org

• 26 Oct 2010
Pelerman Theater
Philadelphia, PA
U.S.A.
Tickets: Sale opens on July 20.
215-893-1999 www.kimmelcenter.org

• 28 Oct 2010
Center for the Performing Arts
University Park
Penn State University, PA
U.S.A.
Tickets: 814-863-0255 www.cpa.psu.edu

• 29 Oct 2010
Kelley Theater Fairfield University
Fairfield, CT
U.S.A.
Tickets: Sale opens on Auguts 15. (203) 254-4010 www.quickcenter.com

• 30 Oct 2010
Center for the Arts
Fairfax, VA
U.S.A.
Tickets: Sale opens on September 1. 703-993-8888 www.cfa.gmu.edu

• 3 Nov 2010
Gates Concert Hall
Denver, CO
U.S.A.
Tickets: 303-871-7720 www.newmancenterpresents.com

• 5 Nov 2010
Zellerbach Hall
Berkeley, CA
U.S.A.
Tickets: Sale opens on August 15. 510-642-9988 www.calperfs.berkeley.edu

• 6 Nov 2010
Barbara K. and W. Turrentine Jackson Hall
Davis, CA
U.S.A.
Tickets: 866-754-2787 www.mondaviarts.org

• 7 Nov 2010
Chan Center for the Performing Arts
Vancouver
Canada
Tickets: (604) 822-9197 www.chancentre.com

• 10 Nov 2010
Walt Disney Hall
Los Angeles, CA
U.S.A.
Tickets: Sale opens on August 22. 323-850-2000 www.laphil.com

• 12 Nov 2010
Liller and Roy Cullen Theater
Houston, TX
U.S.A.
Tickets: 713-227-4772 www.spahouston.org

• 13 Nov 2010
Dallas, TX
U.S.A.
Ticket info: Sale opens on August. 214-880-0202 www.titas.org

• 15 Nov 2010
The American Theater
Hampton, VA
U.S.A.
Tickets: (757) 722-2787 www.hamptonarts.net

• 16 Nov 2010
Stewart Theater
Raleigh, NC
U.S.A.
Tickets: 919-513-1820 www.ncsu.edu/centerstage

• 18 Nov 2010
Centro Bellas Artes de Caguas
Caguas
Puerto Rico
Tickets: (787) 653-1511 www.tcpr.com

• 20 Nov 2010
Miami
U.S.A.
Tickets: 800-745-3000 www.rhythmfoundation.com

También puedes ver el evento dedicado en: FACEBOOK

The Root Interview with singer Buika on USA tour

MADRID -- Buika wends her way toward a dimly lit corner of the funky bar in the Hotel de las Letras off the boisterous Gran Via, her pretty face lighting up when people stop to compliment her on her recent concerts. On tour now for more than half the year, she cherishes her time at home here, most of which she spends in her recording studio and with her 10-year-old son, Joel, the two cornerstones of her life.

The stage also serves as her home, the place where she lets go all inhibitions. She sings plaintively of love, loss and joy, her repertoire a combination of her own compositions, Spanish ballads and jazz standards. "I feel safe when I perform," she says. "I can say whatever I want to say. The music makes me feel beautiful."

She talks to audiences as if they are old acquaintances. "How are you doing?" she'll ask them in her husky voice, and she actually listens to the answers. "People come to the theater to be loved," she says. "I want to fulfill their need."

Famous in Europe, Buika sets out to conquer the United States on her upcoming 15-city tour, which runs from Oct. 15 to Nov. 20, kicking off in Chicago, then hitting Cleveland, Denver, Houston, New York, Los Angeles and Miami, among other cities. Though she has performed in New York, most of the country has never seen her before. Now Americans can discover why she wins comparison to icons Billie Holiday and Nina Simone.

In 2007 Jon Pareles wrote in The New York Times, "Sad love, crazy love, bad love, joyful love, life-or-death love: those were what Concha Buika sang about in her magnificent New York City debut on Friday night at the Brooklyn Academy of Music. While the lyrics were in Spanish, the emotion was luminous and unmistakable."

Her last two albums earned Latin Grammy nominations, the latest, El Ultimo Trago, a tribute to Mexican singer Chavela Vargas with Cuban pianist Chucho Valdés. Famed filmmaker Pedro Almodóvar cast her in his upcoming film, La Piel que Habito, starring Antonio Banderas and Marisa Paredes. And last month saw the release of her duet with Seal, "You Get Me," on his CD Commitment.

"Concha's a special being," says Vargas. "Since my first encounter with her more than five years ago, I felt she had a special aura. I have seen her grow amazingly as a person and as an artist."

Buika slides into a chair and orders coffee. A small woman, she changes hairstyles according to her mood, today drawing it back from her face with a scarf. She proudly opens galleys of her new book, a rich collection of photographs, poems, songs and reflections, which she compiled over the past two years.

She says she has more to say than she can work into her songs, and she likes to take pictures to catch moments that would be impossible to translate into words. She often brings her camera onstage and shoots into the audience, as if she were in her own living room.

"I wasn't always so comfortable with myself," she says. "When I started out, I felt I had to wear makeup and dress a certain way. But slowly that's all gone. Now I just think of all the information I want to give everyone. We all have so much inside us. We help each other when we're open. We learn from each other's stories -- if we can only be honest."

Her search for openness led to her decision to move to Miami this winter. "I love the United States," she says. "It's much freer than Europe. I also am tired of being stopped for my papers in Spain. Blacks are still outsiders here. I don't want to be an outsider anymore.

Read all at: http://www.theroot.com

15 oct. 2010

NELLY FURTADO HABLA SOBRE LA COLABORACIÓN DE CONCHA BUIKA EN SU PRÓXIMO VIDEOCLIP "FUERTE"

Buika inicia extensa gira por EEUU


Concha Buika inicia el viernes su primera gira extensa por Estados Unidos, y la cantante española de origen africano confiesa que eso la hace sentir un poco rara.

"Me siento muy extraña con todo esto. Muy extraña como soy una niña de barrio de Palma de Mallorca. Extraña porque soy muy local y cercana y eso (de la gira) es como muy grande para mí", dijo la intérprete de voz aterciopelada, penetrante y desgarradora.

Buika, como simplemente se le conoce, recorrerá 21 ciudades de la unión norteamericana, empezando por Chicago, para promover "El último trago" (2009), un disco en homenaje a la mexicana Chavela Vargas por el cual fue postulada al Latin Grammy al mejor álbum tropical tradicional y grabación del año, por el tema "Se me hizo fácil".

También pasará por Nueva York, Boston, Filadelfia, Los Angeles, Houston, Dallas y Miami, entre otras ciudades.

El disco, grabado con el cubano Chucho Valdés al piano, incluye temas queridos y popularizados por Vargas, magníficos clásicos románticos que Buika y Valdés han convertido en floridas fusiones de boleros, rumbas, jazz y blues.

Al comparar su voz con la de Vargas, quien ha llamado a Buika "mi hija negra", la cantante alabó a la intérprete costarricense nacionalizada mexicana pero dijo que nunca consideró que su voz era bonita sino "más para contar que para cantar".

"Tardé muchos años en darme cuenta que mi voz estaba para darle fuerza mis palabras", expresó en una entrevista telefónica reciente con la AP. "Mi voz es una voz que no tiene miedo a ser, a ser nota, a fallar, por eso sale sin miedo".

La cantante de 38 años dice que hace un tiempo comenzó un proceso de "enamoración" consigo misma que la ha llevado a disfrutar de la soledad, la libertad, el "descubrir nuevas cosas bellas".

"Cuando sientes la soledad como un premio ya no te sientes culpable. Y la pones en un pedestal ... te das cuenta de cosas que antes no te dabas cuenta", puntualizó. "Como que no te gusta ese cuadro en la pared y lo quitas y te das cuenta que te falta el cuadro y descubres que te gusta tirarte al suelo por nada, te gusta bajarte el cierre y quitarte el pantalón y te gusta porque es así, porque que te gusta, y en tu mundo de trabajo también descubres nuevas dimensiones".

Algunas de esas nuevas inquietudes ya están dando resultado. Escribió el guión de un cortometraje, "De la soledad al infierno", filmado por su hermano Robacho Buika; terminó de escribir su segundo libro, "A los que amaron a mujeres difíciles y acabaron por soltarse", y trabaja en un proyecto de electrónica, apuntó sin proporcionar detalles.

También grabó una canción a dúo con Seal, para el disco del cantante británico "Seal 6: Commitment", y terminó de filmar escenas para la nueva película de Pedro Almodóvar, "La piel que habito", protagonizada por Antonio Banderas.

Fuente del texto: http://www.chron.com/

Fuente fotografía: Facebook oficial de Buika

TODAS LAS FECHAS DE LA GIRA EN: BUIKA.CASALIMON.TV y BUIKAFANS.NET

Buika Interview (USA Tour)

13 oct. 2010

EXCLUSIVE: Spain’s Hottest Singer, Buika Heads to the U.S.

Spain’s Hottest Singer, Buika, Heads to the U.S.

Afro-Spanish singer Buika is kicking off a stateside tour this Friday in Chicago and if her last album, El Último Trago is any indication, she’s bound to unleash a torrent of raw emotion that will make you feel completely vulnerable. That’s the effect Buika has on everyone, including her good friend Pedro Almodóvar, who wrote the liner notes in the CD. We recently sat down with the 37-year-old songstress to talk lyrics, love and heartbreak. Here’s what she had to say:

Where do you find inspiration to compose?

From fear, happiness, love, heartbreak. I find inspiration in everything.

Even fear?

You can’t live in fear. Our fears are there for something. Let’s use them. For example, you can’t let the fear of heartbreak damage you. When you fall in love you walk towards someone else. Heartbreak is a return to loving ourselves. Hurt doesn’t kill, it educates. I don’t like to get hurt but I accept it.

You write and sing about very intimate matters. Is that hard?

I’m not scared about saying what I think. I live in a universe in which blame doesn’t exist. I don’t believe in being at fault; I believe in taking responsibility for your actions. If I do something wrong, I take responsibility for it. We’re all victims of victims. There comes a time when we have to be the best daughters, the best mothers, the best employees. It’s impossible. I don’t want to be the best at anything. I just want to be me.

The “you” that we've seen on stage is very passionate. How are you when you fall in love?

I have a very big conflict with the individualization of love. I feel like it’s egotistical to just love one person when you can love so many of them. I feel so much love that I declare myself a lover of all. I’m very passionate and very romantic with you all.

Do you ever suffer heartbreak?

I don’t hide from suffering. I hide from the thought of not being able to feel. I like to cry, laugh and feel every emotion.

Fuente: http://www.latina.com

Here’s a preview of Buika in action:


6 oct. 2010

BUIKA A PUNTO DE EMPEZAR SU GIRA AMERICANA, SORTEO DE DOS ENTRADAS

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Enter to win a pair of tickets to see Buika live in concert, October 16 at Koerner Hall.

http://www.nowtoronto.com/contests/contest.cfm?contest_id=134